Projekt Rikkrod built by VCustom.

                                    Bil: Ford Model A Roadster 1928
                                    Ägare: Hans Rikk
                                    Byggare: Jonas Ånerg
                                    Klubb: South Rodders
                                    Delar: fordparts.se

Man börjar att läsa från botten klicka här
Och för er som följer projektet behöver ju inte bläddra ner eftersom de senaste finns i toppen......

Uppdaterad 2011 12 28

2011-12-28

Bara en bild för att jag kände för det..

2011-12-28

Så ja.. Sumpen på plats..

Har även monterat bromsbackar och skölden vänster bak efter i princip samma renovering som på högersida..

2011-12-25

Även grundat och målat här. Naturligtvis med fetaste penseln. 

2011-12-25

Osse kladda lide Svart.. mest för synsskull.

2011-12-21

Lite grundfärg.

2011-12-20

Hmm.. Dumt att jag inte tog bild på den innan..

Nu är den fri från "dynga"

2011-12-20

4mm plåt och vinkelslip & borrmaskin så blev det ganska bra..

2011-12-20

Här fattas en bit av örat suck..

2011-12-19

Efter gårdagens misslyckande med att demontera handbromsarmen, då denna satt som fan, så fick jag värma och pressa i dag. Röret fick lite skador så tigen och svarven fick rycka in. Men allt gick bra och röret gick bra att pressa tebax.

De var allt för i dag då jag fick lite trevligt besök i garaget av P Uhde med son.

 Testar så att styrningen går fritt..
 Full styrning Vänster
 Testar så att styrningen går fritt..
 Styrning Centrum..
 Smort och putsat så allt kan röra sig som skall
 röra sig.
 Efter Svets av klack..
   Efter Svets & Slip av klack.
  Måttet mellan klacken och tappen till fjäder
  skall vara 1"
 Före rep.
 Provmontering av framaxel.
 Monterad bakaxel..
 Psssst.. Notera Öglan på fjäder..
 
 Styrstång monterad med nytt överfall och gummi.
 Vänster sida..
 Höger sida..
 Monterad så in i helvete... :)
 Snart dax att hänga upp JA JA JA Skynda
 skynda....
 
 
 
  Så nu passar det.
 Ja här oxå.
 Lite svart färg oxå.
 
 Hmm.. Det passar ju inte..8)
 Nya bussningar och lager.
 Lådan på igen.
 Grund här oxå
 Grundad.
 Ny droppad och fin. 4" dropp made by Fordparts.se.
 Innan operation.
 Något hemma junk här oxå.
 Detta är anledningen till att lådan behövde
 demonteras.
 Detta är US made batterilåda alá Hill billy
 Home made.. Kastas.
 Fulla av fett trots tvättning.
 Blandat godis..
 
 Rent och fint.
 Svarvad trumma. Bak
 Här saknas oxå något.
 Saknas något?
 
 Ska kanske vara i hopskruvad?
 Blandat godis. :)
 Slite här oxå..
 Saknas något här??
 Lite spricka/or..
 Det var glapp i styrningen. Så det var bara att demontera och se vad vi hittade här.
 Sliten. Oja..
 Översikts bild bara. har inet att berätta om denna annars.
 
 Känna glapp i lager. Jo de var bra.
 Kolla på cylväggen oxå.
 Inget Motor meck. Men var bara tvungen att demontera sumpen för lite inspektion.
Det är betydligt lättare när framvagnen är nere.
 Notera motorn till vänster på golvet ;)
 Här e lådan.
 Demontera växellåda.
- Varför?
 
 Ratt stången och startmotor borta.
 En översiktsbild bara.
 Hetvattentvättad. Den är i bra skick så dela här är bara onödigt. Men färg för det är bara jobbigt att måla på ovansidan när den är monterad.
 Sliten här oxå
 Sliten OJA
 Motor.. Nej den rör vi inte nu..En sak i taget annars fyller vi garaget med delar. Och den ska ju i hopa oxå.
 Mer tvättade delar.
  Tvättad
 Svarvad trumma..
 Många blad för att vara en roadster.
- Hur många ska det vara?
 Jo original sitter det 7 st.
 Ingen "skål" här nä..
 Så här såg det ut när jag fick av bakaxel.
- Ska det se ut så här?
- Nej, knuten följde med ut så här..
 -Va?
 - De ska sitta en "skål" där oxå.
 Här är det mer fett än broms :)
 Notera den stylade ratten.
 Gissa hur länge denna skall sitta där??
 Lite att göra.. Nya hjul iaf..
 Ett stycke Ford 2011 10 11 för rep..

Här börjar man att läsa och arbetar sig uppåt..
Varför??
Jo. för att de senaste ska vara överst så slipper man scrolla till botten varje gång.
Upp till toppen igen.

 

© vcustom.se